Hoe zit het nu met

Supplementen

Heeft je kind (of jij zelf?) , mits een gezonde voeding, supplementen nodig? Een vraag die ik soms krijg hier in mijn praktijk..

Vraag is natuurlijk, eerlijk, hoe gezond en gevarieerd jullie effectief al eten? Kan je voldoende variëren tussen verschillende (pure) groenten- en fruitsoorten? Staat er 1-2 keer per week (pure) vis op de menu? Eet je kind geregeld eens pure (ongezouten & ongebrande) noten? Of eet je kind vrij ééntonig en toch veel geraffineerde producten?

Eventueel kan je een omega-3 vetzuren supplement (gezonde vetten!) (eventueel ‘enteric coated’) en vitamine D-druppeltjes (zeker in die donkere wintermaanden) overwegen. Als we té weinig zonlicht (U.V. stralen) op onze huid krijgen, maken we te weinig vitamine D aan. Dagcrèmes met een UV-factor, van ’s morgens tot ’s avonds binnen zitten achter glas, de noordelijke ligging van België (verder verwijderd van de zon dan op de evenaar),… het werkt allemaal niet bevordelijk. Een tekort aan vitamine D geeft o.a. depressieve gevoelens, futloosheid, vermoeidheid, maakt ons vatbaarder voor infecties (en misschien bepaalde vormen van kanker) en kan onze beenderen brozer maken. Natuurlijke bronnen van vitamine D zijn o.a. haring, makreel, (wilde) zalm, sardientjes, visolie. Door het zonnetje maken we via bepaalde systemen ook serotonine aan, een stof die ons een fijn gevoel geeft in de hersenen. .. één van de redenen misschien waarom we de neiging hebben om tijdens die wintermaanden meer naar comfort food & zoetigheden te grijpen? Een supplement is dus zeker aangeraden en probeer liefst élke middag (meeste straling tijdens de wintermaanden) even buiten te wandelen als het zonnetje schijnt en laat die zon zalig schijnen op je gezicht en lichaam.

Soms kan er ook een ijzertekort zijn. Ijzertekort heeft o.a. invloed op de psychomotorische ontwikkeling van kinderen. (Tip: vitamine C helpt om ijzer beter op te nemen in je lichaam). Ook vitamine B12 is belangrijk om in ’t oog te houden. Vitamine B12 speelt immers een belangrijke rol bij o.a. een goede werking van je zenuwstelsel en je brein en bij de aanmaak van rode bloedcellen. Vitamine B12 komt ondermeer voor in vlees, vis, melkproducten en eieren. Bij bepaalde aandoeningen kan het wel voorkomen dat vitamine B12 niet goed wordt opgenomen.

Raadpleeg voor de juiste supplementen & dosissen zeker ook je arts en/of apotheker: beter om elke dag de juiste hoeveelheid vitamine D in te nemen i.p.v. maandelijks een pipet, te hoge concentraties vitaminen & mineralen kunnen toxisch werken,..

 

No Comments

Leave a Reply

You Might Also Like