Hoe zit het nu met

Dadels gezond?

Je ziet overal ‘gezonde‘ snacks opduiken met zelfs tot 90% (medjoul) dadels in..  (of ander gedroogd fruit..)

De ‘hippe’ marketing zegt nog: ‘zonder toegevoegde suikers‘!

MAAR gedroogde dadels bevatten van nature al veel suikers (glucose, fructose en sucrose), zorgen voor een flinke suikerstoot in je bloed en hebben dus in dat opzicht geen direct verschil met de gewone ‘witte’ tafelsuiker. Gedroogde dadels bevatten gemiddeld gezien zo’n 60% suikers!!

Mensen dénken dat ze een gezonde snack zijn aan het eten, maar intussen hebben ze wél veel suikers binnen.. Enorm misleidend weer, die marketing boodschappen..   (uiteraard geldt ook hier ook de hoeveelheid dat je ervan eet.. maar eten de meeste mensen niet direct zo’n hele reep in één keer op??)

Ik herinner me trouwens als kind nog de boeken van Kuifje waar Kuifje na dagen rond zwerven in de woestijn plots dadelpalmen tegenkomt… Dadels bevatten zeer veel energie (onder de vorm van suikers), ideaal dus voor mensen die overleven in de woestijn.. Maar bovenop het ongezonde eetpatroon van de meeste mensen (met inclusief veel eetmomentjes die al voor een suikerpiek zorgen in ons bloed) is dit zeker dus geen goed idee!

 

 

No Comments

Leave a Reply

You Might Also Like