Hoe zit het nu met

Op dieet?

– Kinderen die nog groeien mogen niet ‘zomaar op dieet’. Een echt dieet zou de groeifase alleen maar afremmen. In de meeste gevallen (niet-medische redenen) volstaan vaak al kleine veranderingen in de eetgewoonten en meer beweging.

Bijvoorbeeld

  • altijd zo puur mogelijk koken i.p.v. alle geraffineerde en industriële voedingsmiddelen
  • genoeg gezonde & pure voeding meegeven zodat de zin in snoep afneemt
  • i.p.v. witte boterhammen al kiezen voor volkoren boterhammen (met liefst nog zo veel mogelijk graantjes er nog in)
  • bij elke maaltijd groenten serveren
  • kippenwit i.p.v. salami
  • volkorenpasta i.p.v. witte, geraffineerde pasta, of kies eens voor pasta op basis van 100% kikkererwten of ‘spaghetti’ gemaakt van 100% groenten (courgette, pompoen,…)
  • volwaardige bruine rijst i.p.v. witte rijst
  • water i.p.v. frisdrank

– Ga als ouder niet op ‘dieet’. … ik hou niet zo van dit woord en sta ook niet achter ‘écht diëten’ om af te vallen. Kinderen nemen dit over. Als volwassenen gaan we vaak helaas te drastisch te werk. Bij kinderen werkt het anders. Door drastische veranderingen zal het kind de moed verliezen. Stapje voor stapje de gewoontes beïnvloeden heeft success op lange termijn! Het is vaak ook niet de bedoeling om snel enkele kilo’s kwijt te raken maar wél om de houding t.o.v. voeding te veranderen. Zo krijg je op lange termijn een succesverhaal.

– Zorg voor voldoende gezonde tussendoortjes. Gezonde versnaperingen voorkomen eetbuien. Ze zorgen ook voor de nodige energie om heel de dag te kunnen spelen en alert te blijven.

– Leer kinderen wél om kritisch om te gaan met voedselmarketing. “Waarom denken jullie geven producenten van ongezonde voedingsmiddelen speelgoed?, Waarom zitten ongezonde ontbijtgranen in zo’n mooie verpakkingen?,…”

Beweging is uiteraard ook heel belangrijk! Lees hier wat tips van onze gastblogger Mulamba.

– Bespreek de wekelijkse booschappen met je gezin. Een eerste stap zou kunnen zijn dat er bijvoorbeeld maar één zak chips in huis komt en die moet de hele week meegaan. Op is op!    🙂   Een volgende stap zijn lekkere én gezonde alternatieven te zoeken voor chips. Lees ook zeker onze foodtalk over gezonde tussendoortjes voor meer inspiratie.

Lees ook alvast het artikel van onze gastblogger prof. dr. David Ludwig, hoogleraar Kindergeneeskunde en endocrinoloog bij het Boston Children’s Hospital en Harvard Medical School en professor voedingsleer op Harvard School of Public Health.

No Comments

Leave a Reply

You Might Also Like