Hoe zit het nu met

Brood

brood

Mogen we nu wel of geen brood eten?

Feit is dat geraffineerde granen helaas geen plaats zouden mogen hebben in onze dagelijkse gezonde levensstijl. Volle granen (tarwe, haver, gerst, rogge,…) op zich bevatten uiteraard wel veel voedzame stoffen. Vraag is hoeveel hier nog van overschiet in de meeste broodsoorten die we bij de bakker en/of supermarkt vinden. Volle graankorrels zijn o.a. rijk aan vezels, vitaminen en mineralen. Bij het malen van meel (wat gebruikt wordt om brood te maken) gaan helaas veel voordelen verloren. Van alle broodsoorten die je bij de bakker kan kopen, is volkorenbrood gemiddeld gezien op vlak van glycemische index (= de maat om aan te geven hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en als glucose suiker in het bloed worden opgenomen) misschien nog de beste soort. Het gaat helaas nog steeds om gemalen graan, waardoor het zetmeel sneller vrij komt. Een alternatief zijn de overnight oats waar je ook nog de volle haverkorrels gaat gebruiken. Lees verder onze foodblog over ‘glycemische index’.

Onze collega’s van I’m a foodie hebben een leuke foto gepost. Welke boterham is de volkoren versie? Veel mensen denken vaak nog dat ‘hoe donkerder het brood, hoe gezonder’. Dit klopt helaas niet. Bakkers voegen moutextract toe wat inderdaad voor een donker bruine kleur zorgt maar voor de rest weinig waarde heeft. We laten ons helaas wel leiden door een donkerdere kleur.

Praktisch gezien: eet je zoon of dochter nog elke dag zijn witte boterhammetjes met choco, kan je systematisch dit witte brood al gaan vervangen door volkorenbrood. Schakel heel geleidelijk aan over (licht grof) tot volkorenbrood en leg ook in verstaanbare taal uit waarom het belangrijk en gezonder is. Heb je tijd om eens zelf aan te slag te gaan, experimenteer dan met overnight oats en zelfgemaakt brood op basis van volle granen. Pascale Naessens heeft in haar boek ‘Puur Pascale’ een lekker recept om zelf brood te maken, brood met de volle granen er nog in. Uiteraard bestaan er ook andere alternatieven voor brood, variatie is ook hier heel belangrijk!

No Comments

Leave a Reply

You Might Also Like