Over ons

Ons concept?

Healthy food mét applaus van de kids, zou dat niet schitterend zijn? Maar wat is eigenlijk ‘healthy food’?
Heel simpel: minder (geraffineerde) koolhydraten en meer gezonde vetten. We werken naar een stabiele bloedsuikerspiegel. Als je ’s avonds enkel nog TV kijkt, heb je geen portie koolhydraten meer nodig. Voor een tiener die zich nog 2 uur zal uitleven op een basketbalterrein, is dat een ander verhaal.
Ok… en hoe krijg je dit vertaald naar je kids toe?

Zoveel mogelijk gaan voor die pure, verse ingrediënten, veel groenten, haalbare recepten, geen uren in de keuken én lekker voor de kids! Onze recepten kunnen eventueel aangevuld worden met bruine rijst, volkoren pasta of andere complexe koolhydraten, voor diegenen die een hoger inspanningsniveau hebben dan de meesten onder ons.
Daarnaast geloven we in de 80/20 regel als leidraad om gezonder te eten: doelstelling hiervan is om overwegend gezond te eten, maar op tijd en stond toch nog te kunnen genieten van lekkernijen die minder goed voor je zijn. Als die dagelijkse gewoontes al maar goed zitten, staan we al zo veel verder!

Verder zijn we maar ‘gewone’ mama’s in blog-land en geen professionele food photographers, alle foto’s komen dus van eigen lens: what you see is what you get. Onze expertise zit wel in onze recepten en onze food talks: in ons team zit een licenciate voedings- en dieetleer met jarenlange praktijkervaring en 2 voedingsconsulenten.

Maar hoe kan jij er nu in slagen om voor het hele gezin gezond eten op tafel te toveren, vraag je je ondertussen vol ongeduld af?
Hier komt het: Door je maaltijden te plannen met onze Weekplanner, de juiste verhoudingen op je bord te scheppen met onze Recepten én te weten wat gezond eten is, uitgelegd in onze Food talk. Deze food talk posts zijn trouwens echte aanraders om meer inzicht te krijgen in wat gezonde voeding nu juist is.

Het is zeker onze bedoeling niet om in oeverloze discussies terecht te komen. Daar bestaan andere forums voor. Deze hulpmiddelen willen we jou gewoon aanbieden, zodat ook jij in deze uitdagende combinatie van ‘gezond’ en ‘drukte’ zal slagen! Dat is onze missie!

Welke recepten komen op onze blog?

Vanuit ons gemis aan een platform met gezonde recepten, die ook nog eens kidsproof zijn en gebaseerd op een wetenschappelijk onderbouwde visie én met een handige weekplanner, zijn we onze blog gaan opbouwen. Al snel waren we het erover eens: Op onze blog komen enkel makkelijke, lekkere en snelle recepten, likeable voor het hele gezin en met zoveel mogelijk de nadruk op pure en onbewerkte producten.

Uiteraard moet een puree eens kunnen, maar dan in combinatie met veel groenten, in andere verhoudingen dus. Je zal hier ook nog onze ‘Vlaamse klassiekers’ terug vinden maar dan in een gezondere versie. Op deze blog geven we jou vooral inspiratie voor die 80% gezonde keuzes!

Hella

Een academische opleiding (lic. voedings- en dieetleer, K.U. Leuven), jarenlange praktijkervaring én zelf mama van 2 kids met elk hun eigen smaakvoorkeuren: hier moest ik iets mee doen. Bovendien heb ik gezond koken ook van thuis uit meegekregen. Mijn grootmoeder die kokkin was, mama die altijd gezond kookte, papa met eigen grote moestuin, een familie waar beweging heel belangrijk is, een tante die diëtiste was,… Ik ondersteun de visie minder koolhydraten, meer gezonde vetten. Pascale Naessens heeft dit mooi vertaald in de praktijk: gezond, lekker én vaak snel klaar. Bloedwaarden stijgen vaak spectaculair, mensen voelen zich mentaal & lichamelijk veel beter. Ik zie het elke dag opnieuw in mijn eigen praktijk. Vaak hoor ik echter ook de vraag of én hoe je dit kan combineren met een gezinsleven. Elk kind heeft andere smaakvoorkeuren. Het lijkt wel of het ene kind van nature uit makkelijker naar groenten zal grijpen dan een ander kind. Ik spreek uit eigen ervaring, believe me!  Hoe krijg je ‘gezond eten’ vertaald naar het hele gezin?

Een eerste heel belangrijke stelling: voeding is nu eenmaal niet zwart-wit. Essentieel is om als ouder het goede voorbeeld te geven aan je kids. Een volkoren boterham, een stukje aardappel: niets is uiteraard verboden. Gebruik gewoon je gezond verstand en voel je eigen lichaam aan. Heel belangrijk zijn die dagelijkse goede gewoontes. Als je je ’s avonds systematisch in de zetel ploft, heeft het natuurlijk geen zin om een berg aardappelen te verorberen. Je voetballende zoon die nog een training op z’n agenda heeft staan en nog volop in de groei is, verbruikt evident nog net iets meer energie.

Als zo veel mogelijk mensen nu eens élke dag vers & puur gaan koken met de nodige tips hoe je dit praktisch kan organiseren voor je hele gezin zonder uren in die keuken te moeten gaan staan, staan we al zo veel verder. Die dagelijkse, gezonde gewoontes, die zijn zo belangrijk!

Van harte,
  

Kim

Wortelen snijden, een whatsapp berichtje beantwoorden, ondertussen ui aanstoven, een agenda tekenen, de kip bakken, tegelijkertijd ook nog de maaltafels afvragen én op tijd eten op tafel krijgen… Eerlijk? Ik vind het vreselijk moeilijk  om een gezellig druk leven te combineren met snel, gezond én lekker eten voor het hele gezin. Maar hoe slaag je daarin? Hoe pak je dat aan? En wat is nu eigenlijk gezond?

Met deze vragen heb ik zelf lang rondgelopen, het hield me bezig, dagelijkse kost. Tegelijkertijd boeide het me ook enorm! Ik besliste om ‘voedingsconsulent’ te gaan studeren. Na het behalen van mijn diploma was mijn zoektocht nog niet ten einde: het was pas het begin! Ik heb me dan ook helemaal ondergedompeld in publicaties van voedingsexperts en nieuwe wetenschappelijke inzichten op vlak van voeding. Ik ben mensen beginnen begeleiden naar een gezonder en evenwichtiger eetpatroon. Hieruit is mijn praktijk Eetslim ontstaan.

In ons gezin is het elke dag een uitdaging om iets gezond, lekker én snel op tafel te toveren, zeker als er moeilijke en kieskeurige eters tussen zitten. Begin er maar aan! Op zoek naar oplossingen heb ik ondertussen een hele weg afgelegd en deze zoektocht heeft ons met 4 mama’s ook samengebracht: onze blog is ontstaan uit een behoefte die we zelf voelden. In mijn omgeving merk ik dat veel mensen met deze vragen rondlopen. Ik ben dan ook heel trots dat we jou deze tool kunnen aanbieden, zodat ook jij kan slagen in deze uitdagende combinatie. Wat houd je nog tegen?

Annelies

Eten is genieten, vind je ook niet? Van jongs af aan keek ik heel de dag uit naar wat ’s avonds de pot zou schaffen. Van thuis uit kregen mijn zussen en ik een duidelijke gezonde visie over eten mee: altijd vers, alles in verhouding en heel veel variatie. Vandaag ben ik zelf mama, en help ik mijn kinderen elke dag weerstaan aan het ongezonde overaanbod in menig supermarktrayon.

Geholpen door een opleiding als voedingsconsultente, en met de nodige aandacht voor organisatie, probeer ik het elke dag klaar te spelen om gezonde voeding aan mijn hartediefjes (Senne 11, Ella 8 en Cleo 6) voor te schotelen. Bij mijn vriendinnen Hella, Kim en Laurence vond ik bondgenoten om ook andere gezinnen te inspireren met een gezonde visie op voeding, en organisatorische tips die dit mogelijk maken ook als je een drukke job en sociaal leven hebt zoals ons.

Naast Gezonde Drukte ben ik al 20 jaar actief in de boeiende wereld van HR. De laatste jaren heb ik ervaren dat duurzaam ondernemende bedrijven het belang onderstrepen van gezonde voeding, ook op de werkvloer. Voeding heeft immers een enorme impact op de energie, moraal, concentratie en productiviteit van de werknemers. Ook hier hopen wij met Gezonde Drukte ons steentje te kunnen bijdragen.

Laurence

Laat thuiskomen na een drukke dag, de kids van school halen, huiswerk maken, honger, eten op tafel toveren en ervoor zorgen dat iedereen in het gezin nog kan gaan sporten of zijn/haar hobby kan uitoefenen. Druk, druk, druk. Geen wonder dat we links en rechts horen van burn outs en depressies.

Bovendien worden we overspoeld door wijze raad over gezonde voeding. Wat is nu eigenlijk gezond? Wat heb je nodig om te sporten? Hoe kan je je organiseren om zo gezond mogelijk te leven en toch nog lekker te eten? Ik zie soms het bos door de bomen niet meer. Veel mensen proberen goed advies te geven maar wat is nu juist en wat niet? En wat werkt voor wie? Andere mannen en vrouwen worden met dezelfde problemen geconfronteerd en willen misschien hun kennis ook met ons en onze volgers delen? En meer specifiek, hoe organiseren andere ouders zich?

Gelukkig kon ik rekenen op professionele input van enkele vriendinnen en dus hebben we besloten om dat te delen met jullie. Zij hebben voeding gestudeerd of hebben een eigen praktijk. Ik hoop echt dat enkele recepten, tips & tricks jullie kan verder helpen en aub deel jullie ervaring ook met ons! En uiteraard is het niet altijd evident om een evenwichtige maaltijd te koken en je opzadelen met een schuldgevoel baat absoluut niet. Daarom pas ik de 80/20 regel toe. Je losmaken van je gezonde eetregels, is mijn manier om een “uitspatting” toe te laten. En eerlijk is eerlijk, mijn echtgenoot en puberende zoon hebben deze uitspatting al eens sneller nodig 😉