Inspiratie

Noten als gezond tussendoortje!

Een grootschalig Harvard (zeer prestigieuze & belangrijke Amerikaanse universiteit) onderzoek bewijst het nog eens: een paar keer per week een handvol noten eten doet de kans op hartziekten met bijna een kwart dalen!  De kracht van voeding als preventie i.p.v. al die symptomen met dure medicatie blijven behandelen!

Noten hebben een gunstig vetzuurprofiel (ze bevatten o.a. veel meervoudige onverzadigde vetzuren). Dit heeft een gunstig effect op onze cholesterolwaarden, onze bloeddruk en de aanwezigheid van vetten in ons bloed. Ze bevatten ook veel gunstige stoffen voor ons lichaam: vitaminen, mineralen en antioxidanten.

Enkele praktische tips, tricks & weetjes:

  • Plaats een mengeling van verschillende noten in een leuke bokaal of pot op je keukenaanrecht, in het zicht in de koekenkast,…  Ik ben er zeker van dat je nu vaker denkt om eens naar noten te grijpen i.p.v. die ongezonde snack of koek!
  • Varieer in alle verschillende soorten: walnoten (= okkernoten), amandelnoten,  hazelnoten, cashewnoten, pecannoten, pistachenoten, pindanoten,…
  • Brazilnoten (= paranoten, die hele grote noten) bevatten relatief veel selenium en beperken we best tot max. 3 per dag!
  • Kies altijd voor ongezouten en liefst ongebrande (rauwe) noten
  • Noten kan je ook verwerken bij je ontbijt
  • .. het is natuurlijk NIET de bedoeling, naast je ongezond eetpatroon, nog eens surplus élke dag heel veel noten à volonté te eten! Laat die ongezonde snack en vervang die eens door een handjevol noten!
  • Borrelnoten, noten met een laagje chocolade of karamel er rond, commerciële choco’s (lees: ‘noten‘pasta met veel ongezonde vetten & massa’s suiker aan toegevoegd!) behoren wel degelijk tot de restgroep en vermijden we natuurlijk best!

Nog andere gezonde snack ideeën vind je hier terug!

 

No Comments

Leave a Reply

You Might Also Like