Hoe zit het nu met

Melk: goed voor elk?

Melk goed voor elk?

Hoe zit het nu met melk?

Een leuk interview over alle vragen rond melk vind je hier. Ook vind je er info over belangrijke calcium bronnen..

Ik denk dat voldoende variatie ook weer hier belangrijk is: je hebt, naast dierlijke melk, ook verschillende plantaardige ‘melk’soorten: amandelmelk, cashewnoten melk, kokosmelk, hazelnoot drink, sojamelk,… Deze plantaardige ‘melk’soorten zouden we beter de naam ‘drink’ laten dragen omdat het niets te maken heeft met de klassieke melk. Er zit vaak slechts een klein percentage aan effectief de noten of graanproducten in. Bij amandelmelk gaat het soms maar om 2% amandelen. Je kan uiteraard ook af en toe eens kiezen voor de ‘klassieke’ koemelk. Deze bevat van nature vitamine B12, B1 en B2.

Belangrijk steeds om voor de ongesuikerde versies te gaan en indien mogelijk ook voor de soorten gemaakt van ongebrande noten. Vaak zijn er vitaminen (vitamine B12) en calcium aan toegevoegd. Je kiest dan ook best deze soorten!  En variatie tussen de verschillende ‘melk’soorten is ook een goede keuze.

Zetten we alle ‘melk’soorten op een rijtje en kijken we naar het aandeel eiwitten en suikers, welke is dan de beste keuze? – Eiwitten geven o.a. een verzadigend effect, suikers zullen je nét zin doen krijgen in méér.. – de ongezoete sojadrink! Soja’melk’ bevat veel eiwitten en benadert daardoor het meeste de ‘klassieke’ melk qua eiwitsamenstelling. Ook bevat de ongezoete versie weinig suiker. (Let op: als je een soja-allergie hebt, is sojamelk natuurlijk geen goed idee!)

Haverdrank, spelt- en rijstdrank bevatten relatief veel suikers.

Notendranken (ongezoete amandelmelk): hiervoor kies je uiteraard ook liefst voor de ongezoete versie. Vergelijk de etiketten en check of het percentage noten effectief hoog voldoende is.

No Comments

Leave a Reply

You Might Also Like