Inspiratie

Maaltijdplanning in enkele simpele stappen

Krijg jij het ook al benauwd als je nog maar hoort dat je aan maaltijdplanning moet doen? Waar is dan je vrijheid nog om te eten waar je goesting in hebt, volgens je gemoed van de dag of volgens het weer van de dag?

Geloof me, het was ook niets voor mij. Totdat mijn avondmaaltijden echt een chaos werden. 3 kinderen en laat thuis komen van het werk zijn niet de ideale ingrediënten om last-minute te beslissen waar je trek in hebt, langs de winkelrekken te flaneren en zen aan het kokerellen te slaan.

Voordelen van maaltijdplanning:

  • Tijdwinst, want je gaat 1 maal per week boodschappen doen.
  • Tijdwinst, want je moet slechts 1 maal per week je hoofd breken over wat je gaat klaarmaken.
  • Kostenbesparend, doordat je slechts 1 maal naar de winkel gaat. Je wordt niet elke dag verleid door aanbiedingen en al dat lekkers (want je hebt honger als je na het werk eten koopt).
  • Variatie in je eten. Je bent minder geneigd steeds naar dezelfde ingrediënten te grijpen in de winkel. Maak de planning op in het weekend, dan heb je meestal wat meer tijd en kan je wat bladeren in je kookboeken om inspiratie op te doen, of de recepten op onze blog bekijken.
  • Je zal zien dat je meer fun beleeft aan eten maken. En vragen jouw kinderen ook niet ’s ochtends al “wat gaan we vanavond eten”? Je kan ze al helemaal verlekkeren.

Maar hoe begin je dan aan zo’n maaltijdplanning?

  • Plan je agenda. Hoe ziet je komende week eruit? Is iedereen thuis? Op welke dagen heb je tijd om te koken? Wanneer zijn de activiteiten van de kinderen gepland? Probeer 1 vast moment in de week te kiezen waarop je deze agenda bekijkt, je planning maakt en vervolgens je boodschappen gaat doen voor de komende week.
  • Bekijk even wat je nog in je koelkast en diepvriezer hebt en alvast kan en wil gebruiken de komende week.
  • Zoek wat inspiratie in kookboeken, op onze blog. Noteer waar je zoal zin in hebt: salades of eerder ovenschotels, pasta’s, quiche,… Probeer in elk geval te variëren! Slechts 1 maal, max. 2 maal/week iets met gehakt, een keertje pasta, eens iets vegetarisch , min. één keer vis en tweemaal iets met kip,… en steeds met voldoende groenten.
  • Maak een menu op voor elke dag van de week en maak deze visueel. Zorg ervoor dat deze uithangt in de keuken. Een krijtbord is ideaal. Je kan ook onze weekplanner gebruiken, de ideale tool om al je gerechten te selecteren voor de komende week en meteen je boodschappenlijst te printen.
  • Voorzie steeds een joker om in te zetten, nl. je restjesdag (hierna wordt duidelijk waarom).
  • En geen paniek als er dan toch even chaos heerst in je planning: een onverwacht bezoekje net als je aan je eten wil beginnen, uren vastgestaan in een ellendige file, een ziek kind afgehaald van de crèche,… voorbeelden genoeg…. Dan verzet je je geplande maaltijd naar een andere dag en zet je je joker in, de restjesdag. En moest deze restjesdag al meteen in het begin van de week vallen en je nog niet kan spreken van restjes, dan flans je snel een omelet in elkaar en gooi je er wat groentjes en stukjes ham of kip van de charcuterie bij.

En als ik nog een laatste tip mag geven:

Ik heb zelf een klein boekje, waarin ik de namen van recepten schrijf die ik de moeite vind om regelmatig te maken. Naast de naam schrijf ik het kookboek met pagina of de blog waarop ik het recept kan terugvinden.

Dit boekje is handig om erbij te nemen op moment dat ik mijn planning voor de week maak. En voor diegenen die het graag allemaal digitaal hebben, gebruik hiervoor je ‘notities’ op je smartphone.

Probeer het eens! Het goeie nieuws is, iedereen kan aan planning doen, het kost geen geld en je kan er altijd mee stoppen als het toch niets voor jou is. – Madame Zsazsa heeft trouwens ook een leuke & hippe planner gemaakt, leuk om in te kleuren en op te hangen.

TIP:  Selecteer zo’n 10-20 recepten die JOUW gezin lekker vindt, plaats ze onder mijn ‘Favoriete recepten’ en plan ze geregeld in in jouw weekplanning. Zo heb je altijd JOUW favoriete recepten bij de hand, ook als je in de supermarkt bent.   

You Might Also Like