Inspiratie

Gezonde lunchbox

Daag jezelf uit, stop in jouw brooddoos ook groenten & fruit!

Snel nog rap-rap-rap die brooddoos vullen? Oei, de bakker had enkel nog wit brood? Niets meer in huis voor op de boterham? Kom, waar staat die pot choco? Of wat moeten we nu weer op die boterhammen smeren?   🙁

Ook bij jullie herkenbaar?

Een gezonde brooddoos of misschien beter gezegd een lunchbox vullen, hoeft écht geen 10 minuten extra tijd te kosten! Hier alvast enkele haalbare tips:

  • Naast volkorenbrood bestaan er nog andere gezonde en trage koolhydraatbronnen: een volkoren wrap of een volkoren pitabroodje, een gezonde ‘cake’ op basis van havervlokken of andere ideetjes.
  • Kies voor groenten in je lunchbox: we moeten met z’n allen écht meer groenten eten, dus voeg ze gewoon toe aan je lunchbox! Ze zorgen voor extra vezels, vocht, vitaminen & mineralen en geven een extra vullend gevoel!
    • denk ’s avonds tijdens het koken al aan je lunchbox en maak er een gewoonte van om wat rauwkost apart te houden: wat bloemkoolroosjes, reepjes paprika, witloofblaadjes,..
    • ook overschotjes van gekookte groenten kan je gebruiken
    • plan je boodschappen ook in functie van je lunchbox: voorzie in je koelkast altijd rauwkost, zoals kerstomaatjes, snoepkomkommertjes, mini paprika’s, een zak geraspte worteltjes, radijsjes,…
  • Ook gezonde vetten passen in je lunchbox: wat  noten (ongezouten & natuur), olijfjes, avocado of guacamole en waarom niet een stukje vis?
  • Of wat dacht je van een gezonde eiwitbon: een paar blokjes kaas, een hardgekookt eitje, wat (ongesuikerde natuur) yoghurt, peulvruchten (zoals kikkererwten, witte of rode bonen, linzen,..)
  • Uiteraard mag er ook een stukje fruit in!
  • Een overschotje van de dag ervoor kan natuurlijk ook.
  • Kies voor een bentobox: je wordt op die manier een beetje ‘verplicht’ om je lunchbox op een andere manier te vullen.    😉

Hier vind je alvast meer informatie over onze workshop rond een gezonde lunchbox.

 

No Comments

Leave a Reply

You Might Also Like