Gastbloggers

Anneleen De Lille – Gezonde gewoontes aanleren

We leven in een wereld van overvloed waarin onze wilskracht om gezond te leven vaak wordt uitgedaagd. Aan die overvloed kunnen we niets veranderen, maar de juiste gezonde gewoontes kunnen ons er wel tegen beschermen. In haar boek Denk Gezond, (Di)eet gezond legt oplossingsgerichte coach Anneleen De Lille uit hoe je die gezonde gewoontes kunt ontwikkelen én hoe je ze ook volhoudt.

Ontdek hier alvast een aantal tips van Anneleen om je kinderen gezonde gewoontes aan te leren. Zo wordt gezond leven voor hen een automatisme, nu en later.

Tip 1:  Eten is brandstof en geen troost of beloning.

Probeer ongezonde voeding zo weinig mogelijk te gebruiken om je kind te belonen of te troosten. Zo geef je je kind de juiste boodschap mee, namelijk dat eten bedoeld is om ons lichaam te voorzien van brandstof zodat we energie hebben om onze dromen waar te maken. Niets meer en niets minder. Er zijn trouwens heel wat andere beloningen die minstens even efficiënt werken. Denk maar aan een mooi verhaaltje, een dikke knuffel of samen een leuk spel spelen.

Tip 2:  Eet aan tafel.

Tegenwoordig is het sociaal aanvaard om altijd en overal te eten. Bovendien wordt er ook op veel meer plaatsen eten aangeboden dan vroeger. Dat brengt veel mensen in de verleiding om een hele dag door te eten. Leer je kind van jongs af aan om slechts enkele plaatsen aan eten te koppelen en de andere plaatsen met andere activiteiten te associëren. Zo kun je ervoor kiezen om enkel te eten als je aan tafel zit. Andere plaatsen zijn eetvrije zones en zijn gekoppeld aan een andere activiteit: spelen, huiswerk maken, tv kijken, lezen… Kortom, zorg ervoor dat je kind niet de hele dag het gevoel heeft dat hij moet kiezen tussen wel of niet eten. Als je kind dit gewoon is, ervaart hij rust in zijn hoofd en de vrijheid om aan andere dingen te denken. Hij zal dan niet geplaagd worden door gedachten als: ‘Als ik televisie kijk, moet ik op iets knabbelen.’

Tip 3:  Snoepen met mate.

Is snoep verboden? Helemaal niet. Zorg er vooral voor dat je als ouder niet gezien wordt als ‘the food police’. Want iets dat niet mag, wil een kind alleen maar meer. (Hoe ben je zelf?) Daarom raad ik ouders aan om op bepaalde tijdstippen snoep met mate toe te laten en daar consequent in te zijn, bijvoorbeeld enkel in het weekend en op feestjes. Geef ook steeds de keuzevrijheid tussen snoep en gezondere alternatieven.

Tip 4:  Presenteer eten op een slimme manier.

Haal niet te veel ongezonde snacks in huis en bewaar deze uit het zicht van kinderen. Probeer het snoepgoed ook op een slimme manier te presenteren. Namelijk door één ongezonde snack, zoals een suikerrijk koekje, altijd aan te bieden in het gezelschap van een groter aanbod aan gezonde snacks. Op deze blog vind je alvast heel wat leuke ideeën. Serveer ongezonde snacks ook in een klein kommetje, dan lijkt de portie groter dan in een groter kommetje.

Tip 5:  Geef zelf het goede voorbeeld.

Het is een cliché, maar als jij het goede voorbeeld geeft, doet dat wonderen. Als jij een warme chocolademelk drinkt omdat je verdrietig bent, doen je kinderen dat later ook. Of als jij met een zak chips voor televisie zit, waarom zouden zij kiezen voor een lekker stuk fruit? Jij bent een rolmodel. Eet daarom zoveel mogelijk samen met de kinderen. Zo geef je hen de kans om jouw goede eetgedrag te observeren en over te nemen. Toon hen ook hoe jij met je emoties omgaat door erover te praten, schrijven, je emoties te uiten in muziek, sport, enzovoort.

Veel succes!

Anneleen De Lille

 

No Comments

Leave a Reply

You Might Also Like